לילדי פנימיות הישגים נמוכים בלימודים

רופא בוגר פנימיה? מדען בוגר פנימיה? פרופסור בוגר פנימיה? קשה מאד למצוא כאלו.

האומדנים מדברים על כ-75,000 ילדים שחיים כיום בישראל מחוץ לבית. כ-80% מהם בפנימיות ו20% בבתי אומנה. בעולם המערבי היחס הוא הפוך, 80% בבתי אומנה ו-20% בפנימיות.

 

מסמך על פנימיות משרד הרווחה של טלאל דולב מתאר מצב עגום של ילדי מוסדות בהקשר של הישגים בלימודים. מכון ברוקדייל, 2003:

אל המסמך

 

האם ההוצאות מן הבית היו הכרחיות?

 

בשנים האחרונות התעוררו סוגיות הקשורות להקצאת הטיפול הפנימייתי ולדפוסי השימוש בו. ממצאים מדאיגים ממחקרים שנעשו לאחרונה העלו שאלות לגבי ההחלטה על הוצאת ילד מביתו, לגבי משך השהייה במסגרת הפנימייתית ולגבי הקריטריונים ליציאה מטיפול פנימייתי. 

 

מחקר ארצי על ועדות החלטה מקומיות (דולב, בנבנישתי וטימר 2000) הצביע על ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בכל הנוגע להשמה מחוץ לבית. העיקריים בהם היו המחסור במידע שיטתי במקרים רבים, דיונים קצרים מדי בחלופות השונות, וכן חוסר עקיבות בהחלטות על הוצאתם של ילדים מן הבית.

 

מכאן נשאלת השאלה, האם כל ההוצאות מן הבית היו הכרחיות. מחקר נוסף, שבו מומחים התבקשו לעבור על דוחות בכתב, ולהמליץ על טיפול קהילתי או על הוצאה מהבית, העלה גם הוא ספקות לגבי חלק מן ההחלטות על הוצאה מהבית. המומחים המליצו על התערבות קהילתית כמעט לכ-50% ממדגם של מקרים שהתבססו על תיאורי ילדים הנמצאים כיום בטיפול פנימייתי.

 

במחקר הארצי על ועדות החלטה נתגלו ממצאים מדאיגים גם לגבי בדיקת מצבם של הילדים שכבר נמצאים בטיפול פנימייתי. המחקר העלה כי ועדות ההחלטה בודקות את מצבם של הילדים לעתים רחוקות בלבד, וכאשר הן עושות זאת, רק שיעור מזערי מהילדים מוחזרים לביתם (דולב, בנבנישתי וטימר 2000).

 

ממצאים חדשים מתוך ההערכה של פנימיות קהילתיות ופנימיות יום מעידים גם הם שבדיקה מחודשת של  מקרים, כבסיס לאפשרות להחזרת הילד הביתה, איננה הליך סטנדרטי ברוב המסגרות הפנימייתיות.

 

אף שהחזרת הילד לביתו מוגדרת כיעד עיקרי, הן של הפנימיות הקהילתיות והן של פנימיות-היום, העובדים הסוציאליים טענו כי 53% מן הילדים שכבר שוהים בפנימיות הקהילתיות במשך שנתיים, ו-40% מן הילדים השוהים בפנימיות-יום למשך תקופה זו, יזדקקו לטיפול פנימייתי ארוך-טווח. באשר לשאר הילדים, העובדים העריכו שהם יזדקקו לפחות לעוד שנה או שנתיים של טיפול. עובדים סוציאליים המטפלים בילדים במסגרות השיקומיות, המשמשים כקבוצת השוואה במחקר ההערכה, העריכו ש-64% מן הילדים יזדקקו לטיפול ארוך-טווח במסגרות חוץ-ביתיות. ממצאים אלה מצביעים על כך שיש להגביר את המאמצים בכיוון של קיצור משמעותי של משך השהייה במסגרות הפנימייתיות.

 

רמת החינוך בפנימיות – הישגים נמוכים

 

אחד התחומים שנחשב לבעייתי ביותר הוא תחום החינוך. מספר מחקרים הצביעו על כך שילדים ונוער במערכת הפנימייתית בישראל סובלים מפערים ניכרים בתחום הלימודי. 

 

במחקר שנערך ב-1994 בעשר פנימיות נמצא כי 71% מהילדים  היו מתחת לרמת הכיתה, מהם 33% היו בפיגור של שלוש שנים או יותר (דולב וברנע, 1996). נתונים אחרונים ממערכת הפיקוח של הרף מעידים שלמחצית מהילדים בפנימיות הישגים נמוכים מן הממוצע וש-41% אינם מסתגלים למערכת הלימודית. כמו כן המחקרים מראים כי למרות הפערים הלימודיים הגדולים, הפנימיות משקיעות משאבים מוגבלים בלבד בתמיכה בתהליך הלימודי (דולב וברנע, 1996; פליישמן ואחרים, 1999). הישגיהם הלימודיים של בני נוער ברשות חסות הנוער גם הם נמוכים.

 

סקירה של הטיפול הפנימייתי בשבע מדינות כולל ישראל, אשר התבצעה לאחרונה, העלתה כי ברוב המדינות, הילדים הנמצאים בטיפול פנימייתי הם בעלי הישגים נמוכים, ואינם מצליחים להגיע ליעדים לימודיים סבירים. יתרה מכך, בכל המדינות, הרמה הלימודית שאליה מגיעים הילדים ובני הנוער בפנימיות אינה מאפשרת להם להשתתף במסלולי חינוך אקדמיים ומקצועיים טובים לאחר שעזבו את הפנימייה. מכאן ברור שיש צורך במאמץ לשיפור התוצאות בתחום זה  (McSherry and Iwanec, 2002).

 

מחקרים מן העולם מציינים סיבות שונות להישגים הלימודיים הנמוכים של צעירים בטיפול בפנימייתי (דולב וזילכה, 2000; McSherry and Iwanec, 2002). סיבות אלה קשורות לשלושה תחומים עיקריים:

 

  • ייתכן שבעקבות המעבר של הילדים לפנימייה, או ממנה – בחזרה  לקהילה, הם אינם מבקרים בבית הספר באופן סדיר, או שהם עוברים מבית ספר לבית ספר, ולכן אינם יכולים ליהנות מיתרונותיה של  המערכת הבית-ספרית;
  • חוסר התיאום ואי-לקיחת אחריות משותפת על חינוך הילדים מטעם המסגרת הפנימייתית מכאן ובית הספר מכאן;
  • והקדימות הנמוכה הניתנת לנושא הלימודי על-ידי צוות הפנימייה, שהכשרתם ועניינם מותאמים יותר לצרכיו החברתיים והרגשיים של הילד מאשר לדרישות מערכת החינוך.
פנימית כפר סבא

פנימית כפר סבא

5 תגובות

  1. נתנאל said,

    ספטמבר 7, 2008 בשעה 3:47 am

    לילילילי
    לירון איפה את?
    לילילילילירון
    עברת 4 כלאים.
    חזרי לירון בכיתי
    לילילילירון יו
    בהופ! יש תוכנית חדשה מספרי משימה.
    הם,פותרים בעיות לללללה
    אני אוהב אותך!
    עברת 4 כלאים.
    חזרי לירון בכיתי.
    לילילילליללירון
    מתוקה שלי כמו שוקולד

  2. שרונה said,

    ספטמבר 7, 2008 בשעה 3:54 am

    שפו על הכתבה רונית מוכיח את מה שהמדינה עשתה לעמר ושרונה לא מסוגלים להתמודד עם ילדים בחינוך
    שולחים אותם למחנות ריכוז בקרוב נספר על מה עברו ההורים בפנימיות הארץ . לכן לא הסכימו לשלוח את ביתם לפנימיה עדיף שהיו חותכים לי את הידים לא הייתי נותנת לביתי לישון לילה אחד בכלא הרווחה נרדים

  3. שרונה said,

    ספטמבר 7, 2008 בשעה 8:09 am

    מחר יש לי יום הולדת אבל אני לא אחגוג
    אני בת 30 ומשהו אך אף פעם לא חגגו לי יום הולדת בילדותי בשנתיים האחרונות אני נזכרת בזה ילדה בלי ילדות גם בגלל התאריך 8.9 אף אחד לא שם לב בשנתיים האחרונות משפחתי חוגגת אולי בגלל רגישותי לעניין לא היתה לי יום הולדת נזכרת בביתי ל. הכלואה בנרדים השתדלתי כל יום הולדת עוגה ולפחות שתי מסיבות בתאריך העברי והלועזי כל שנה ולא שחכתי אף יום הולדת כל פורים חיפשתי את הילדים איפרתי את ל. וצילמתי אותה בשבועות כל שנה עשיתי זר וסלסלה לכל ילד ולא מה שהרווחה אומרת בקרוב נראה את התמונות העוגות התחפושות כשל. רצתה סוכה בגיל שנתיים באותו יום קנינו לה ובנינו סוכה בחצר .
    בפורים האחרון כשהיתה בבית אפל ל. אמרה שלא תתחפש ולא תחגוג עד שתחזור הביתה אכבד את רצון ביתי ל. היקרה שלי ,

  4. עמר גל said,

    ספטמבר 7, 2008 בשעה 2:34 pm

    כאחד שגדל בבית הספר עירון חדרה ראיתי וחשתי על בשרי את ילדי הפנימיה האלימות היתה חלק מהחיים שלהם , בכל פעם שתפסו מישהו חלש הם הרביצו לו , שהייתי חדש הייתי מביא להם לחם מהמאפיה בשביל להיות חלק מהחברה , רציתי להפסיק אבל הם היו יותר חזקים . אחד הילדים סיפר את זה לבן דוד שלי שהי ה השכן שלו , משם למנהל וחר כך אבא שלי הגיע לשם ואיים שיניחו לי ,בצבא פגשתי אותם נהגים ,טבחים, משקי תחזוקה, לא פגשתי לוחמים .

  5. נתנאל said,

    ספטמבר 7, 2008 בשעה 2:35 pm

    אהבה ללירון


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: